Wdrożenie procedury zgłoszeń wewnętrznych oraz zachęcanie pracowników do jej stosowania leży w interesie każdego przedsiębiorcy. Efektywne działanie tej procedury pozwala na minimalizację ryzyka poniesienia negatywnych konsekwencji prawnych, strat finansowych czy utraty reputacji. Dzięki szybkiemu reagowaniu na zgłoszenia przedsiębiorca ma możliwość skutecznego zapobiegania ich negatywnym następstwom. Nowe obowiązki związane z ochroną sygnalistów wejdą w życie już 25 września br.
Wprowadzenie procedury zgłoszeń wewnętrznych jest również kluczowym elementem profilaktyki naruszeń oraz budowania zaufania wśród pracowników. Zachęca to do rozwiązywania sporów w ramach struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa.
Aby jednak procedura ta była skuteczna, konieczne jest odpowiednie zaprojektowanie wewnętrznych kanałów zgłoszeń. Proces ten powinien być poprzedzony dokładną analizą struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa.
Należy stworzyć takie wewnętrzne kanały zgłoszeń, aby były one dostosowane do specyfiki różnych działów i całego personelu. Każdy sygnalista powinien mieć możliwość skutecznego dokonania zgłoszenia, a jednocześnie kluczowe jest zagwarantowanie pełnej poufności osoby dokonującej zgłoszenia. Należy także pamiętać, że nadrzędnym celem, który powinien zostać zrealizowany przy wyborze wewnętrznych kanałów zgłoszeń, jest realna ochrona poufności sygnalisty.
Tryby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych
Sygnalista powinien mieć możliwość dokonywania zgłoszeń zarówno ustnych, jak i pisemnych. Zgłoszenia pisemne mogą być składane w formie papierowej lub elektronicznej, natomiast zgłoszenia ustne – telefonicznie lub za pomocą innych systemów komunikacji głosowej. Dodatkowo ustawa przewiduje możliwość bezpośredniego spotkania ze sygnalistą w celu dokonania zgłoszenia.
Możliwe kanały sygnalizowania
- INFOLINIA
- PLATFORMA INTERENTOWA
- SPOTKANIE OSOBISTE Z SYGNALISTĄ
Zgłoszenia anonimowe
Anonimowe zgłoszenia są dodatkowym uprawieniem sygnalisty. W takim przypadku tożsamość sygnalisty pozostaje nieznana, również dla osoby przyjmującej zgłoszenie. Postępowanie wyjaśniające toczy na takich samych zasadach, jak w przypadku pozostałych zgłoszeń wewnętrznych, z tą różnicą, że odbywa się bez pozyskania danych o sygnaliście. Jeżeli w takiej sytuacji dojdzie do ujawnienia tożsamości sygnalisty, nadal ma on prawo do zachowania poufności.
Pomagamy we wdrożeniu procedur ochrony sygnalistów
Nasza kancelaria oferuje kompleksowe wsparcie dla przedsiębiorców w zakresie wdrożenia i zarządzania procedurą zgłoszeń wewnętrznych zgodnie z Ustawą o sygnalistach. Nasz zespół pomoże w zaprojektowaniu odpowiednich kanałów komunikacji, dostosowanych do specyfiki każdej organizacji. Oferujemy również szkolenia dla pracowników, które zwiększą ich świadomość na temat procedur zgłoszeniowych oraz korzyści płynących z ich stosowania.
Zachęcamy do kontaktu z nami, aby dowiedzieć się, jak możemy wesprzeć Państwa przedsiębiorstwo w tym kluczowym obszarze.
Autor: Patrycja Kwaśniewska, aplikant radcowski w kancelarii Lawspective Litwiński Valirakis Radcowie Prawni Sp.k.